Dungeons 4 – recenzja gry
Dungeons 4 to gra, która w zaskakująco bezpośredni sposób kładzie wszystkie karty na stół. Nie udaje nowości, nie eksperymentuje z formułą, lecz doskonali mechaniki znane z poprzednich części. Tytuł firmy Realmforge Studios kontynuuje zapoczątkowaną serię w klimatach fantasy, gdzie odwrócono konwencję – to my jesteśmy złem, które musi stawić czoła irytującemu dobru.
Fabuła
Gra posiada kampanię dla pojedynczego gracza, która śledzi przygody Thalyi – mrocznej elfki walczącej z własną rodziną wyznającą zasady dobra i sprawiedliwości. Fabuła, utrzymana w humorystycznym tonie, toczy się przewrotnie, uderzając w konwencje gatunkowe i często odwołując się do innych znanych serii oraz dzieł kultury popularnej.
Rozgrywka i mechanika
W Dungeons 4 rozgrywkę dzielimy na dwie płaszczyzny – prześliczny Overworld oraz mroczne podziemia, gdzie gracze oddają się niecnych machinacjom. Serce naszych mrocznych interesów to tzw. Dungeonheart, którego utrata równoznaczna jest z porażką. Kluczowe są zatem obrona i rozwój naszej bazy.
Zarządzanie podziemiami
Rola gracza ogranicza się do zarządzania suflerami, zwanych Snots, którzy budują poszczególne pomieszczenia i tworzą zasoby. To one stanowią pułapkę dla nieproszonych gości i zapewniają pasywną obronę.
Progresja i ulepszenia
Punkty Złości, zdobyte poprzez walkę i eksplorację, stanowią walutę, na którą nabywamy ulepszenia. W Dungeons 4 nie zbieramy ich pasywnie, co wymusza na graczu większą aktywność i interakcję z otoczeniem.
Różnorodność armii
Na polu bitwy spotkamy trzy frakcje: Hordę, Demony i Nieumarłych. Każda z nich ma swoje unikalne potrzeby i słabości. Horda potrzebuje jedzenia i nie odżywa po śmierci, w przeciwieństwie do Nieumarłych, którzy wracają do „życia” w Grobowcu, lecz proces ten jest czasochłonny.
Potrzeby wojowników to wyzwanie dla gracza, ponieważ niezadowoleni podwładni mogą odmówić posłuszeństwa lub wykonywać zadania byle jak, co utrudnia zarządzanie podziemiem.
Interwencja Gracza
Gracz może interweniować bezpośrednio za pomocą zaklęć, eliksirów i umiejętności Thalyi, które wymagają spełnienia określonych warunków. Są to elementy znane z Dungeons 3, jednak rozwinięte w czwartej odsłonie cyklu.
Zarządzanie na powierzchni
Nadziemie to teren, gdzie nasza bezpośrednia kontrola jest kluczowa – to tutaj mamy klasyczną rozgrywkę RTS, gdzie każdy ruch musi być zaplanowany i wykorzystany.
Estetyka i Detale
Warto również podkreślić estetykę gry – kolorowa paleta sprawia, że Dungeons 4 wyróżnia się na tle innych tytułów. Różnorodność elementów graficznych, animacji i muzyki tworzy spójny, humorystyczny klimat.
Czwarta część serii nie przynosi rewolucji, ale dostarcza solidnej dawki zabawy. Być może brakuje jej pewnych innowacji, które by ją odświeżyły. A może wystarczyłoby drobne urozmaicenie, jak np. personalizacja wyglądu wojsk.
Ocena Techniczna
Wersja PC tytułu prezentuje się wyśmienicie pod względem technicznym. Brak problemów z wydajnością czy stabilnością zachęca do gry i pozwala cieszyć się płynnością rozgrywki.
Dla kogo jest Dungeons 4?
Dungeons 4 znajdzie swoją publiczność zarówno wśród fanów RTS-ów, jak i symulatorów zarządzania. Ostateczny wydźwięk będzie zależał jednak od oczekiwań graczy w stosunku do serii, która rozwijała się stopniowo, lecz zawsze z umiarem.
Ocena końcowa dla Dungeons 4
7.5/10
Zalety i wady
+ Intuicyjny i prosty w opanowaniu
+ Zróżnicowane możliwości budowy i interesujące jednostki
+ Wyraźna i przyjemna dla oka szata graficzna
+ Odpowiednia zawartość gry pod względem ilości contentu
+ Większość żartów i odniesień do kultury masowej trafia w dziesiątkę
– Sztuczna inteligencja sojuszników i przeciwników bywa nierówna
– Niektóre etapy kampanii są monotonne przez projekt poziomów
– Brak śmiałych innowacji w formule gry
Dungeons 4 to bez wątpienia tytuł, który dostarczy wiele godzin dobrej zabawy, szczególnie dla tych, którzy cenią sobie nieco ironiczne podejście do klasycznych motywów fantastyki.